vineri, 11 februarie 2011

Tort aniversar


 Tin sa spun ca atunci cand am primit news-letter-ul (multumiri Laurei Adamache cu ocazia asta!)cu aceasta reteta de tort, mi-au cazut ochii pe el si nu am mai avut stare pana nu l-am facut...e de milioane, pe cat de "aratos", pe atat de delicios! A fost tort-ul aniversar pt sotul meu, va dati seama ca nu a mai ramas o feliuta cat de mica pe a doua zi...

 Ingrediente:
   Blat:
7 oua
210 gr zahar
180 gr faina
3o gr cacao
un varf sare
 
Mousse de capsuni si fragi:
250 gr capsuni(eu am pus zmeura)
250 gr fragi
400 gr frisca
3 linguri alchermes/ vin alb dulce - eu am folosit un vin rosu demidulce, fructat
12 gr gelatina in foi / 1 pliculet
225 gr zahar fin

Crocant de fistic:
200 gr fistic proaspat
4-5 linguri zahar
1 lingura apa

Sirop:
300 gr apa
150 gr zahar
semintele unui baton de vanilie
5 linguri marsala
 -eu  am facut aici niste modificari, in sensul ca mie imi plac blaturile insiropate cu lichior de Amaretto, pe care l-am diluat cu putina apa (daca avem si copilasi la felia de tort atunci neaparat tb sa ii dam un clocot mic la lichior pt a scoate alcoolul afara)

Pasta de zahar:
450 gr zahar pudra cumparat
100 gr zahar pudra cumparat (pt framantat)
70 gr miere
30 gr apa
6 gr gelatina in foi / eu am folosit 1/2de cantitate dintr-un pliculet
15 gr unt

  •  Blat: se separa albusurile de galbenusuri si se bat spuma tare cu jumatate din cantitatea de zahar; celalalta jumatate de zahar o amestecam cu galbenusurile. Faina, cacaua si sarea se amesteca si se cerne. La albusurile batute spuma se presara in fir subtire galbenusurile si se amesteca de jos in sus cu o lingura de lemn, apoi in cateva randuri se repeta operatiunea si cu amestecul de faina; trebuie avut grija ca albusurile sa nu-si piarda din volum, deci trebuie amestecat cu grija, de jos in sus, usor, fara graba! Se toarna aluatul intr-o tava de tort cu diametrul de 26 cm, tapetata cu hartie de copt si se da la cuptorul preincalzit pana ce trece de testul scobitorii; dupa ce se raceste complet in tava se scoate si se taie pe 3 nivele ... sau se coc separat 3 foi de tort - eu am optat pt varianta asta, mi-i se pare mai sigura si cum nu mi-am achizitionat si eu un feliator profesionist de tort... dar asa arata foaia de tort coapta separat:
 
  •  Mousse de fructe: daca se foloseste zmeura e mai bine sa se paseze bine si apoi scosi sambureii pt a obtine un piure fin (adevarul e ca e un pic de muncit cu zmeura dar merita!).Zmeura pasata se pune intr-o strecuratoare si o tot amesteci cu lingurita pana te plictisesti, iar cand te-ai plictisit de-a binelea si vezi ca a iesit o bunatate de pireu-spuma de zmeura iti vine sa-l mananci asa gol, dar...eu zic sa ne linistim si sa continuam... Se pun la inmuiat foile de gelatina in apa rece pentru 10 minute.Amestecam piureul de fructe cu 3 linguri de alchermes ( acest lichior se foloseste pentru accentuarea culorii si adauga un parfum discret mousselui) sau 3 linguri de vin alb/ rosu, dulce, parfumat discret. Pireul de fructe se amesteca cu zaharul si se pune la foc foarte mic si se lasa pana ce zaharul este complet topit. Atentie mare sa nu fiarba absolut deloc piureul. Cand este fierbinte bine si zaharul s-a topit complet, il luam de pe foc si adaugam gelatina bine stoarsa de apa in care a stat.Amestecam bine pana ce gelatina s-a dizolvat si lasam piureul sa se raceasca complet. Mixam foarte bine 400 gr frisca. Turnam piureul de fructe peste frisca si amestecam pana la inglobarea totala a piureului...

  • Crocantul de fistic: Punem pe foc mic, intr-o tigaie teflonata, 4-5 linguri de zahar si o lingura de apa. Topim zaharul pana capata o culoare aurie (incercati sa il lasati fara a-l amesteca pana se topeste zaharul si prinde culoare ) dupa care adaugam fisticul. Amestecam cu o lingura de lemn pentru 2-3 minute iar in momentul in care fisticul a absorbit tot caramelul, stingem focul si il raturnam pe o foaie de copt. Dupa ce s-a racit complet, il spargem in bucatele mici cu ajutorul unui ciocan de batut carnea sau cu un facalet.
  • Pasta de zahar: Punem la inmuiat in 30 gr apa foile de gelatina pentru 10 minute.Punem zaharul  pudra in robot si il mixam cateva secunde. Topim mierea in cuptorul cu microunde sau la foc foarte mic intr-o craticioara mica.Dupa ce gelatina s-a inmuiat, o topim la bain marie impreuna cu apa in care a stat. ATENTIE sa nu fiarba!! Dupa ce gelatina este complet topita, adaugam mierea si untul si amestecam pana obtinem un amestec omogen.Luam vasul de pe bain marie si varsam siropul fierbinte peste zaharul aflat in robot. Actionam robotul pentru cateva secunde. Cand pasta de zahar incepe sa se compacteze, stingem robotul si rasturnam pasta de zahar pe un plan de lucru din marmura pudrat cu zahar pudra.Framantam pana obtinem o biluta elastica care nu se lipeste de maini,Pentru a prepara zaharul pudra in casa procedati astfel: amestecati 300 gr zahar tos cu 50 gr zahar pudra din comert si 100 gr amidon porumb. Mixati in pudra fffff fina acest amestec si il folositi in locul zaharului pudra cumparat.Va recomand sa cumparati zaharul din comert pentru ca pasta iese mult mai fina.   E de preferat sa se faca pasta de zahar atunci cand se trece la asamblarea tortului, pt a nu se intari si sa se poate intinde ...
  • Asamblare tort: Asezam prima foaie in tava de tort cu inelul atasat si il insiropam bine dupa care adaugam un strat consistent de mousse.Intindem mousse-ul pe toata suprafata foii iar deasupra presaram putin crocant de fistic.Punem peste mousse a doua foaie, o insiropam bine adaugam un alt strat generos de mousse pe care presaram restul de crocant. Asezam ultima foaia insiropata si ea peste al doilea strat de mousse si bagam tortul la frigider pentru cateva ore. Eu l-am lasat pana a doua zi. Intindem pasta de zahar in foaie potrivit de subtire pe planul de lucru pudrat cu zahar pudra amestecat cu putin amidon. Scoatem inelul din jurul tortului. Il imbracam intr-un strat de frisca, apoi in foaia de pasta de zahar. Pasta de zahar care mi-a mai ramas am colorat-o cu cateva picaturi de sirop de fragi mai concentrat , care o mai framantam putin , o intindem si o taiem cu forme dupa placerea fiecaruia; am ales si eu stelutele, si un ingeras pe post de lumanare! (stelutele le-am lipit cu miere, iar cercul verde, de fistic tot cu miere l-am atasat! )

  

Un comentariu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...